Blivande ljusdesigners fick lära sig mer om solskydd

Den 11:e mars var Svenska Solskyddsförbundet inbjudna till Tekniska Högskolan i Jönköping att föreläsa för blivande ljusdesigners om solskydd. Ola Madsén, Sandatex och förbundets arbetsgrupp för Forskning, Normer & Energi, samt förbundssekreterare Magnus Gunnarsson gav ett 30-tal nyfikna studenter en överblick över våra produkter och bransch. Föreläsningens fokus var att ge studenterna en bättre kunskap om vilka positiva egenskaper olika typer av solskydd har för att bidra till en god innemiljö: bländskydd, dagsljusreglering, undvika övertemperaturer, minska kallras, ljuddämpning och design. Naturligtvis också kopplat till energibesparing.

Utbildningen Ljusdesign är en tvåårig utbildning för att bli ljusdesigner. Det handlar mest om att kunna planera och projektera artificiell belysning, men en betydande del av utbildningen handlar också om hur man dels med god synkomfort och välbefinnande samt dels kunna spara energi genom att utnyttja dagsljuset i byggnader.

Till vänster: Ola Madsén, engagerad föreläsare från Solskyddsförbundet

Till höger: Blivande ljusdesigners jämför öppningsfaktorer på vävar