NorBy08 besökarsiffror

54 000 BESÖKARE PÅ NYHETSINTENSIV BRANSCHMÄSSA

54 210 personer besökte Nordbygg 2008 på Stockholmsmässan den 1 till 4 april.
-Mässan präglades av mycket väl genomtänkta montrar och aktiviteter från de 800 utställarna. Det var också ovaligt många nyheter som lanserades, säger Peter Söderberg, projektledare för Nordbygg, som är mycket nöjd med årets upplaga av mässan.

Ett 50-tal av utställarna valde att under pågående mässa boka monter på nästa upplaga av Nordbygg, som arrangeras den 23 till 26 mars 2010. Regin, som säljer produkter och system inom fastighetsautomation, är ett av dessa företag:
- Vi är mycket nöjda med årets mässa och har redan bokat in oss för 2010. Vår monter har varit välbesökt från morgon till kväll. Kvaliteten på besökarna har varit hög, men så arbetar vi också aktivt med mässan som samlingspunkt för våra samarbetspartners och deras slutkunder, säger Stefan Blom, produktchef på Regin.

Större A-hall 2010
- Nordbygg känns mycket stabil i sin roll som Skandinaviens ledande mässa för byggbranschen i vid bemärkelse. Jag är övertygad om att vi kommer att fylla hela mässanläggningen även 2010, då A-hallen har byggts ut med 7 000 kvadratmeter. Faktum är att vi hade kunnat fylla detta nya utrymme redan i år - vi hade många företag i kö som helt enkelt inte fick plats, säger Peter Söderberg.
Den dag under mässveckan som lockade allra flest besökare var torsdagen, då siffran var 19 132. Det är det högsta besökarantalet för en enskild dag någonsin på Nordbygg. Den totala besökarsiffran, 54 210, var cirka 300 lägre än förra upplagan år 2006.

Strategiska utställare
- Jag är mycket nöjd med besökarsiffran och de rapporter vi får från utställare tyder på att det var rätt sorts besökare som kom och att det blev många nya spännande affärsmöten i montrarna, säger Peter Söderberg, som tycker att allt fler utställare använder mässan på strategiskt genomtäkt sätt i sin totala marknadsföring. Ett exempel på detta är Würth som säljer förbrukningsmaterial till byggbranschen:
- Vi såg Nordbygg 2008 som det bästa och största forumet för att nå ut till hela branschen och bestämde oss tidigt för att använda mässan som nav för vår expansion på den svenska byggmarknaden. Mässan har överträffat våra förväntningar och gensvaret har varit oerhört positivt, säger Patrik Olsson, försäljningschef för industri, hantverk och bygg på Würth Svenska AB.

Stockholmsmässan är Nordens ledande arrangör och genomför varje år ett 60-tal branschledande mässor samt ett 100-tal nationella och internationella kongresser, konferenser och evenemang. Varje år välkomnar vi 10 000 utställare, 1,5 miljoner besökare och fler än 8 000 journalister från hela världen.