Solskyddsförbundet på kurs för konsumentvägledare

Under två dagar, 4-5 mars, arrangerades det en nationell kurs för konsumentvägledare i Jönköping under namnet Boende & Hantverkstjänster. Dag två ägnades åt hantverkstjänster där ett antal branschorganisationer var inbjudna att informera de ca 40 konsumentvägledarna som deltog på kursen. Svenska Solskyddsförbundet representerades av Magnus Gunnarsson och Joachim Blomgren som under en timma informerade om solskyddsbranschen, solskyddsförbundet – dess utbildningsverksamhet och de garantier som medlemmarna kan erbjuda konsument. Barnsäkerhet, CE-märkning av utvändigt solskydd samt de missförstånd/problem som är lite återkommande och vanliga vid konsumentförsäljning i vår bransch togs också upp, bland annat rynkor/bubblor på markisväv, mörkläggande produkter mm. Det var en mycket bra session som avslutades med diskussion och frågor. Vi ser fram emot ett fortsatt utbyte med landets konsumentvägledare och Konsumentverket.

Vi gav ut ett digert broschyrmaterial till kursdeltagarna bland annat "Riktlijner för konfektionerad markisväv" som du kan ladda ned HÄR.