Solskyddsgolfen 2017

2009: Magnus Mårtensson, Somfy Nordic

2012: Prova på gänget letar boll under ledning av Lars Johansson, Sandatex

Solskyddsgolfen 2017

Den 14-15 september gick årets Solskyddsgolf av stapeln på Vidbynäs Golf utanför Nykvarn. Det stora intresset för Solskyddsgolfen håller i sig, i år hade 50 tävlande och 15 prova på golfare anmält sig. Dagarna på Vidbynäs Golf präglades av god stämning, känsliga handleder och växlande väder. Solskyddsgolfen har de senaste åren utvecklats till något av en kongress i miniformat och det är ett perfekt sätt att träffa branschkollegor under trevliga former – oavsett om man deltar i tävlingen eller är med i prova på golfen.

Torsdagen den 14 september spelades singeltävlingen i mestadels regn och följande hamnade på prispallen:

A-klass:

1. Tobias Strandberg (KD Solskydd)

2. Rickard Harrysson (AH:s Solskydd)

3. Tomas Andersson (Draper Europe)

B-klass:

1. Joakim Engström (Folkes Persienn & Markis)

2. Göran Petersson (Draper Europe)

3. Niklas Blomgren (Riviera)

Längsta drive Dam: Jessica Björn (Sandatex)

Längsta drive Herr: Jan Gyllsten (Hestra Markis)

Närmast hål: Tomas Nilsson (Persiennteamet)

I och med att vinnaren i B-klassen hade högst poäng fick Joakim Engström ta hand om den prestigefyllda bucklan, åtminstone till nästa år. Grattis och bra jobbat till de båda vinnarna Tobias och Joakim.

Fredagen den 15 september avgjordes lagtävlingen, denna dag bjöd på ett fantastiskt väder. Följande lag hamnade på prispallen:

1. Lag: Göran Petersson (Draper Europe)/Anders Jansson (KD Solskydd)/Stephan Widholm (Persiennkompaniet)

2. Lag: Anders Lidetoft (Primetex)/Sandra Rosén (Sandatex)/Martin Wallin (Wasa Kredit)

3. Lag: Robie Eneroth (Eneroths Markiser)/Tomas Nilsson (Persiennteamet)/Mikael Berggren (Persiennteamet)

Solskyddsgolfen 2017 bilder och resultatlistor

Svenska Solskyddsförbundet vill tacka deltagare, sponsorer, personalen på Vidbynäs Golf samt tävlingsledningen Risto Hentilä för en bra genomförd Solskyddsgolf.

Solskyddsgolfen 2016

Under två riktigt härliga sensommardagar genomfördes årets Solskyddsgolf den 8-9 september på Hooks Herrgård. Intresset för Solskyddsgolfen ökar från år till år och även denna gång slogs deltagarrekordet med råge. Golftävlingen samlade 49 tävlande och 19 personer provade på golf med handledning av instruktör och på egen hand. Nytt för i år var att torsdagens singeltävling var indelad i A-klass och B-klass. Segrare i A-klassen blev Henrik Nilsson (Somfy Sweden) som därmed för andra året i rad får ha den fina segerbucklan i sin bokhylla. Som segrare i B-klassen stod Göran Peterson (Draper Europe), som i sin första Solskyddsgolf gjorde en imponerande insats. Under singeltävlingen avgjordes också "längsta drive" där Sandra Rosén (Sandatex) slog 170 m som var längst bland damerna och Tomas Andersson (Draper Europe) var genom sina 240 m bäst bland herrarna. Med hjälp av sina känsliga handleder lyckades den före detta HV-liraren Ove Thörnberg (Miljöma) vara den som tog hem "närmast hål" tävlingen. Fredagens lagtävling vanns övertygande av det samspelta gänget bestående av: Stephan Kolding (Dickson-Constant), Jessica Björn (Sandatex), Anders Abrahamsson (Hestra Markis) och Rickard Harrysson (AH:s Solskydd). Svenska Solskyddsförbundet vill tacka alla deltagare och sponsorer för två mycket trevliga dagar. Resultatlistor hittar du nedan:

Solskyddsgolfen 2016 resultatlista A-klass

Solskyddsgolfen 2016 resultatlista B-klass

Solskyddsgolfen 2016 resultatlista Lagtävling

Solskyddsgolfen 2016 Bilder

Solskyddsgolfen 2015

Solskyddsgolfen 2015 gick av stapeln på ett soligt och vackert Lannalodge Golfresort den 10-11 september. I år slogs deltagarrekord då 38 tävlande gjorde upp i torsdagens singeltävling och fredagens scramble lagtävling. Hela 11 personer provade på golf, både med instruktör och på egen hand. Singeltävlingen vanns i stor stil av Henrik Nilsson (Somfy Nordic). Det var jämnt kring andra och tredjeplatsen där Kenneth Ståhl (Hunter Douglas Scandinavia) till slut knep andraplatsen och Stephan Kolding (Dickson-Constant) slutade som god trea. Kenneth Ståhl tog även hem närmast hål (1,93 m) och hårtslående Jan Gyllsten (Hestra Markis) vann längsta drive med imponerande 273 m. Damklassen var mycket jämn och där avgick till slut Sandra Rosén (Sandatex) med segern. "Team Hans Björn" var hetast under fredagens scramble tävling och tog en övertygande seger. Det vinnande laget bestod av Hans Björn (Luxaflex Scandinavia), Robin Harrysson (AH:s Solskydd), Claes Strandberg (KD Solskydd) och Ove Thörnberg (Miljöma). Svenska Solskyddsförbundet tackar alla deltagare för två mycket trevliga dagar på Lannalodge Golfresort. Tack också till årets sponsorer som gjorde det möjligt att genomföra Solskyddsgolfen.

Solskyddsgolfen 2015 bilder (pdf)

Solskyddsgolfen 2015 resultatlsta singeltävling (pdf)

Solskyddsgolfen 2015 resultatlista lagtävling (pdf)

Solskyddsgolfen 2014

Årets Solskyddsgolf spelades på Öijared GK (Floda) den 25-26 september. Även i år var uppslutningen bra med totalt 28 tävlande. Den 25 september avgjordes singeltävlingen och här avgick Rickard Rosén (Luxaflex Scandinavia) med segern. Det var en hård kamp om andraplatsen som till slut togs hem av Jerry Sandelin (Persiennkompaniet) tätt följd av Rickard Harrysson (AH:s Group) som slutade trea. Damklassen vanns av Catarina Grahn (Dickson-Constant) Som vanligt avslutades Solskyddsgolfen med en lagtävling den 26 september där "team Benny Berglund" tog hem segern med minsta möjliga marginal - 0,1 poäng före tvåan! Vinnande lag bestod av: Rickard Harrysson (AH:s Group), Catarina Grahn (Dickson-Constant) och Benny Berglund (Westerås Markiser). Förutom tävlingarna erbjöds en "prova på golf" för icke golfare som fick handledning av en golf-pro samt att man fick möjligheten att gå egna rundor. Svenska Solskyddsförbundet tackar alla deltagare för två mycket trevliga dagar i natursköna och vackra Öijared, tack till alla sponsorer som bidrog till tävlingen och dess fina prisbord.

Solskyddsgolfen 2014 bilder (pdf)

Solskyddsgolfen 2014 resultatlistor (pdf)

Solskyddsgolfen 2013

Den 12-13 september gick Solskyddsgolfen 2013 av stapeln i strålande väder på Gränna golfklubb. Singeltävlingen som var mycket jämn och välspelad genomfördes den 12 september och här avgick Anders Abrahamsson från Hestra Markis med segern. Den 13:e september i ren högsommarvärme avgjordes lagtävlingen Solskyddsgolfen - scramble, denna tävling blev oerhört jämn men till slut avgick "Team Rickard Harrysson" med segern. Uppslutningen liksom golfspelet dessa dagar var mycket bra, singeltävlingen lockade 36 spelare, lagtävlingen hade 30 spelare och dessutom var det 8 st som passade på att prova på denna trevliga sport. Middag och prisutdelning genomfördes på hotell Gyllene Uttern med en storslagen utsikt över Vättern. Stort tack till alla deltagare för två mycket trevliga dagar i golfens och solens tecken, tack alla sponsorer som bidrog till tävlingen och dess fina prisbord.

Solskyddsgolfen 2013 bilder

Solskyddsgolfen 2013 singeltävling poängbogey 12/9
1. Anders Abrahamsson (Hestra Markis)
2. Jerry Sandelin (Persiennkompaniet)
3. Magnus Eklund (MeMa Markiser)
Närmast hål, hål 6: Risto Hentilä (KD Solskydd)
Längsta drive, hål 9: Rickard Harrysson (AH:s Group)

Resultatlista 12 september

Solskyddsgolfen 2013, scramble 13/9
1. Rickard Harrysson (AH:s Group), Per Holgersson (Somfy Nordic), Benny Berglund (Westerås Markiser), Pär Andersson (Örebro Markisfabrik)
2. Jerry Sandelin (Persiennkompaniet), Hans Björn (Luxaflex Scandinavia), Tobias Strandberg (KD Solskydd)
3. Risto Hentilä (KD Solskydd), Jimmy Ramlöv (AH:s Group), Peter Siversson (PersiennTeamet), Kenneth Ståhl (Hunter Douglas Scandinavia)

Resultatlista 13 september

Solskyddsgolfen 2012

Solskyddsgolfen 2012 ägde rum 13 - 14 september på Skerike Golfklubb i Västerås, Hela 38 deltagare ställde upp i den prestigefyllda tävlingen som avgörs årligen under två dagar. Singeltävlingen genomfördes den 13 september med ett härligt väder och här var hemmasonen Janne Gurås, Westerås Markiser, i mycket gott slag och knep förstaplatsen i sin allra första Solskyddsgolf. Den 14 september var verkligen inte vädrets makter med oss, det var ett fruktansvärt regnande och blåsande, så tävlingen i tvåmannalag (Greensome, poängbogey) fick avgöras efter nio hål och här avgick laget bestående av Magnus Lageson, Luxaflex, och Janne Gurås (återigen!), Westerås Markiser, med segern. Svenska Solskyddsförbundet tackar alla tävlande, de sex tappra som provade på golf, Skerike Golfklubb samt medarrangörerna KD Solskydd, Sandatex och Somfy.

Solskyddsgolfen 2012 bilder

Resultatlista singeltävling

Resultatlista greensome tvåmannalag

Solskyddsgolfen 2011

Solskyddsgolfen 2011 ägde rum den 8 - 9 september på Falkenbergs Golfklubb. Den 8:e gick singeltävlingen av stapeln med 31 st deltagare, tävlingen var jämn och till sist drog Rickard Harrysson, AH:s Group det längsta strået och vann. Dagen efter var det dags för forusome tvåmannalag med 26 deltagare och där avgick paret Hans Olander, Ultraco Markiser och Edvin Frögren, Norr Markis med segern. Det var för övrigt andra året i rad som Hans Olander ingick i det vinnande laget - imponerande! Svenska Solskyddsförbundet vill tacka alla deltagare, sponsorer, Falkenbergs Golfklubb, Grand Hotel Falkenberg för två mycket trevliga och soliga dagar i Falkenberg.

Solskyddsgolfen 2011 - Bilder

Resultatllista singeltävling

Resultatlista foursome tvåmannalag

Solskyddsgolfen 2010

Solskyddsgolfen 2010 ägde rum den 9-10 september på Knistad Golfklubb. 26 stycken tävlande hade två mycket trevliga dagar med bra väder, gott sällskap och god mat på trevliga Knistad.

Vinnare:

Singeltävling poängbogey, 9/9 : Magnus Eklund, MeMa Markiser AB

Närmast hål 4, 9/9: Robin Mattsson, GSW Rullgardiner AB

Längsta drive hål 15, 9/9: Thomas Kock, AMA Produktion AB

Tvåmannalag Greensome, slaggolf: Robin Mattsson, GSW Rullgardiner AB och Hans Olander, Ultraco Markiser AB

Tävlingsledningen för Svenska Solskyddsförbundet tackar alla deltagare, sponsorernas bidrag till det fina prisbordet och personalen på Knistad för en mycket trevlig Solskyddsgolf och önskar alla välkomna till Solskyddsgolfen 2011.

Solskyddsgolfen 2009

Solskyddsgolfen 2009 ägde rum den 3-4 september på vackra Ombergs Golfklubb. 34 stycken tävlande och 6 stycken hittills oförstörda "prova på golfare" trotsade regn och blåst under dessa dagar. Trots det dåliga vädret så höll alla deltagare humöret uppe, mycket tack vare det trevliga sällskapet och det som bjöds när det gäller mat och dryck.

Vinnare:

Singeltävling poängbogey, 3/9 : Magnus Mårtensson, Somfy Nordic AB

Närmast hål 9, 3/9: Robert Eriksson, Persiennkompaniet Norden AB

Längsta utslag hål 18, 3/9: Rickard Harrysson, AH:s Group AB

Tvåmannalag Foursome poängbogey: Henrik Bengtsson Wällersten/Håkan Olander, Somfy Nordic AB

Tusen tack till alla deltagare för två mycket trevliga dagar!

Tillbaka till Medlemsinfo