Solskyddspriset 2016, vinnare:

"Kv. Telefonplan, Hägersten", Brian Udrup AB/Sun Off Stockholm

"Östra Hamngatan 45, Danske Bank", Thoréns Markis & Persienn

Jonas Malmquist från juryn delar ut pris till Anders Berkander och Peo Thorén vid förbundskongressen

Solskyddspriset 2015 vinnare Thoréns Markis & Persienn AB - Chalmers Johanneberg Södra

Solskyddspriset 2014 vinnare Haga Solskydd AB - Tele2 Arena

Solskyddspriset 2013 vinnare Thoréns Markis & Persienn AB - Torslandaskolan

Solskyddspriset 2012 vinnare Thoréns Markis & Persienn AB

Solskyddspriset 2011 vinnare Erco Systems AB

Designpriset 2011 vinnare Lunex AB

Solskyddspriset 2010 vinnare Skånsk Fönstermiljö AB

Bästa bild 2010 vinnare Växjö Markisfabrik AB

Solskyddspriset 2009 vinnare Alusol AB

Bästa bild 2009 vinnare Sidsjö Persienn & Markis AB

Solskyddspriset 2008 vinnare Alusol AB

Solskyddspriset

- Solskyddspriset 2016 Vinnare: Brian Udrup AB/Sun Off Stockholm och Thoréns Markis & Persienn AB

Till årets upplaga av Svenska Solskyddsförbundets tävling Solskyddspriset kom det in rekordmånga bidrag, hela 23 stycken! Genomgående höll de inlämnade tävlingsbidragen en hög kvalitet och juryn hade en mycket svår uppgift att utse endast en vinnare. På Svenska Solskyddsförbundets kongress i Göteborg den 10 november korades därför två vinnare: "Kv. Telefonplan, Hägersten" från Brian Udrup AB/Sun Off Stockholm och "Östra Hamngatan 45 - Danske Bank" från Thoréns Markis & Persienn AB.

Juryns motivering:

"99,5% av alla byggnader som finns om fem år finns redan idag!
Det innebär att det finns ett stort bestånd av äldre byggnader som får solskydd installerade varje dag.

Det är av vikt att dessa installationer följer varje byggnads tidstypiska arkitektoniska formspråk – och samtidigt ger maximal funktion.

Vinnarna har å ett elegant sätt integrerat ett modernt och effektivt solskydd och samtidigt lyckats behålla byggnadens arkitektoniska tidsanda på ett förstklassigt sätt. Kort och gott riktigt bra!"

Solskyddspriset 2016 Kv Telefonplan Hägersten Brian Udrup AB

Solskyddpriset 2016 Östra Hamngatan 45 Danske Bank Thoréns Markis & Persienn

Solskyddspriset 2016 – här är tävlingsbidragen

Till årets upplaga av solskyddsbranschens prestigefyllda tävling Solskyddspriset har Svenska Solskyddsförbundet fått in hela 23 tävlingsbidrag. Vi har i år fått in många olika fina exempel på solskyddsinstallationer som bidrar till ett bättre inomhusklimat och energibesparingar för både kontorsfastigheter, skolor och villor, ofta med god design. Solskyddsprisets jury har nu en inte helt lätt uppgift att utse årets vinnare som koras på Svenska Solskyddsförbundets kongress i Göteborg den 10:e november. Nedan hittar du årets tävlingsbidrag:

Solskyddspriset 2016 tävlingsbidrag

Solskyddspriset 2016 tävlingsregler

- Solskyddspriset 2015 Vinnare: Thoréns Markis & Persienn AB

Till Solskyddspriset 2015 hade hela 24 tävlingsbidrag lämnats in så det var i tuff konkurrens som årets vinnare korades på Svenska Solskyddsförbundets kongress den 19 november i Malmö. Juryn hade till slut enats om att utse objektet "Chalmers Johanneberg Södra", inlämnat av Thoréns Markis & Persienn AB, till värdig vinnare av årets Solskyddspris.

"Chalmers Johanneberg Södra" - kort beskrivning: Johanneberg Södra är ett kontorshus med två byggnadskroppar i sex plan, samt källare under ett av husen. Total byggnadsyta är 8000 m2 innhållande kontor, konferenslokaler inklusive café och restaurang. Fasadpersienner i samma RAL kulörer som respektiver byggnader för att ge en känsla av att synas men ändå vara osynliga, monterade i glasfasader. Solskyddens primära uppgift är att säkerställa byggnadens klimat i form av termisk balans och energieffektivitet. Solskyddet är alltså inte ett bländskydd. Eventuella bländningsproblem löses med lämpliga invändiga solskydd.

Juryns motivering:

"Detta projekt är ett skolboksexempel på hur bra resultatet kan bli när samtliga spelare i en byggprocess samspelar och strävar mot samma mål -> Att till rätt kostnad skapa en så bra och tilltalande byggnad som möjligt. Beträffande solskyddet synliggjordes detta genom:

Gediget förarbete kring termisk komfort och VVS integration
Gediget förarbete kring ljus och ljudkrav
Och inte minst… ett gediget förarbete kring byggnadens kommande användare och dess behov

Detta medförde att man redan på ett tidigt stadie kunde välja rätt typ av solskydd och funktion. Arkitekten gavs därmed stora möjligheter att integrera solskyddet på ett mycket estetiskt tilltalande sätt i byggnaden. Resultatet talar för sig själv – notera även de runda fönstren."

Nedan hittar du alla 24 tävlingsbidrag till Solskyddspriset 2015:

Tävlingsbidrag Solskyddspriset 2015

- Solskyddspriset 2014 Vinnare: Haga Solskydd AB

I samband med Svenska Solskyddsförbundets kongress den 20:e november på Gothia Towers i Göteborg utsågs årets vinnande bidrag i tävlingen Solskyddspriset. I tuff konkurrens och från sju inlämnade solskyddsinstallationer utsåg juryn till slut bidraget/projektet "Tele2 Arena, Stockholm" från Haga Solskydd AB.

Juryns motivering:

"Årets solskyddspris tilldelas ett företag som har levererat 495,25 meter brett och totalt ca 1237,5 kvm Insyns-utsiktskydd/fördunkling/mörkläggning i en och samma produkt till Tele2 Arena. Vår motivering lyder därför: En smart, användarvänlig och funktionell lösning som har integrerats in i dess miljö i samarbete med brukare, arkitekt och leverantör.”

Tele2 Arena Solskyddpriset 2014 bidrag (pdf) - här kan du ladda ned och läsa Haga Solskydds beskrivning av projektet/bidraget

”Haga Solskydd är mycket tacksamma för Solskyddspriset 2014 och vill tacka Svenska Solskyddsförbundets jury för utnämningen. Att få leverera solskydd till ett av Stockholms nya landmärken tillika utsedd till Världens Bästa Arena 2014 är ett prestigeprojekt för Haga Solskydd. Med lösningen får Tele2 Arena ett ultimat insynsskydd mellan loungemiljö och publik runtom arenan. Solskyddet blir således en del av arenans utbud och funktion.”

Lenny Tunedal - VD, Haga Solskydd AB

För mer info om Haga Solskydd AB besök gärna www.hagasolskydd.se

- Solskyddspriset 2013 Vinnare: Thoréns Markis & Persienn AB

På Svenska Solskyddsförbundets kongress i Göteborg korades årets vinnare av Solskyddspriset och det blev för andra året i rad Thoréns Markis & Persienn från Lerum som med sitt bidrag Torslandaskolan vann juryns gillande.

Juryns motivering:
"Ur askan föddes på mycket kort tid en fastighet som integrerar färg och form på ett ovanligt spännande och utmanande sätt. En stor mängd olika typer och storlekar av in- och utvändiga solskydd integreras för att skapa en trevlig och inspirerande miljö -> både på in- och utsidan. Solskydden regleras automatiskt efter fastighetens användning och rådande inne- och uteklimat, allt för att säkerställa minimalt energianvändande i samklang med optimering av brukarens miljö. Som grädde på moset är fastigheten utrustad med ”fasta markiser” konstruerade av solceller. Den producerade elen används direkt i fastigheten."

Kort om vinnande bidrag Torslandaskolan:
- Nybyggnad av framtidsinriktad 4-9 skola efter att skolan brunnit ner till grunden 2009. Skolan kommer att rymma 500-600 elever i 6 arbetslag + särskola. Skolan har utformats utifrån elevens behov som med stort fokus på trygghet och öppenhet där en hög vuxennärvaro är en stor del.
- Arkitekturen ritad av LILJEWALL arkitekter ab.
- Väderstreck i väster, söder och öster.
- Dagsljushantering sker med utvändiga fasadpersienner vilka har automatisk reglering av olika vinklar under vår, sommar, höst och vinter (suntracking), invändiga mörkläggningsgardiner finns i de rum som har behovet.
- Solskydden är integrerade i fasaden, på vissa ställen syns de inte när de inte används och på andra ställen smälter de bra in i fasaden och ett ovant öga skulle inte upptäcka dem. Kassett, sidogejder är lackerade för att matcha väggens kulörer.
- Solskydden energioptimerar fastigheten med den dynamiska styrningen, samt att skolsalarna kan använda fasadpersiennerna som mörkläggning med manuella brytare från klassrummen.
- Solcellerna fungerar även som fasta solskärmar i söderläge.

För mer info om Thoréns Markis & Persienn AB besök gärna www.thorens.nu

- Solskyddspriset 2012 Vinnare: Thoréns Markis & Persienn AB

I tuff konkurrens tog 2012 Thoréns Markis & Persienn från Lerum hem den prestigefyllda tävlingen Solskyddpriset 2012 med sitt bidrag "Bengt Dahlgren AB, Göteborg". Utmärkelsen delades ut i samband med Svenska Solskyddförbundets kongress i Stockholm den 28:e november 2012.

Juryns motivering:
”På ett stilfullt och vackert sätt har Thoréns Markis & Persienn lyckats få en ganska tråkig produkt att vara snygg i sin rätta miljö. Med användande av rätta färger ”smälter” denna anläggning in. Solskyddet i kombination med den stora styrningsmöjligheten skapar ”rätt” energibehov vilket har bidragit till att brukaren sparar energi mer än beräknat.”

Objektet: Bengt Dahlgren AB i Göteborg
Byggnaden används av Bengt Dahlgren som är en mycket känd och välrenommerad konsultfirma inom VVS, Energi, Miljö, Styr och övervakning, Brand och risk och Teknisk förvaltning. Byggnaden är en utav de mest energisnåla byggnaderna i Göteborgs-området, vilket har varit Bengt Dahlgrens vision.

För mer info om Thoréns Markis & Persienn AB besök gärna www.thorens.nu

- 2011 Solskyddpriset Vinnare: Erco Systems AB

Årets Solskyddspris vanns i hård konkurrens av Erco Systems AB ifrån Uddevalla med sitt bidrag "Ice Cube", Världskulturmuseet i Göteborg, juryns motivering:

"För att på ett smidigt sätt tillgodose kundens önskemål om att skärma bort solen och att samtidigt lösa ett annat stort problem i huset har man lyckats att skapa en lösning där man inte behöver 2 separata system. Man har med denna produkt lyckats med att lösa både problemet med värme samt ta bort den klang i lokalen man inte vill ha, genom att använda rätt produkt med rätt väv."

För mer info om Erco Systems AB besök gärna www.erco.se

- 2011 Designpriset Vinnare: Lunex AB

Vinnande bidrag som hämtats ur Svenska Solskyddsförbundets Bildbank kommer iår från Lunex AB, juryns motivering:

”Vilken härlig miljöbild!
Sitta här tillsammans och ta en stänkare och en god bit mat det går inte av för hackor. Med hjälp av några kvartsvärmare och belysning har man höjt stämningen och ökat bekvämlighetsfaktor till att ha det lite koselig = eller mysigt som det heter enligt facebooks svenskan."

För mer info om Lunex AB besök gärna www.lunex.se

- 2010 Solskyddspriset vinnare: Skånsk Fönstermiljö AB

Årets Solskyddspris gick till Skånsk Fönstermiljiö för objektet Region Skånes nya lokaler på Dockan i Malmö. Installationen bestod bla av fasadpersienner som på de flesta ställen är monterade in i nisch.Huset är byggt av Peab, ägs och förvaltas av Wihlborgs fastigheter. Samtliga hus som Wihlborgs bygger i dag, eller bygger om, förses med utvändig solavskärmning då man har insett mervärdet av att investera i utvändig solavskärmning.

Juryns motivering:
"Arkitekt , beställarpart och solskyddsföretag har tillsammans lyckats med att skapa ett häftigt hus som kommer att dra många blickar till sig.
En helt klart häftig fasad som har fönster i olika storlekar vilket gör att fel val av solskydd skulle förstöra arkitekturen.
Man har därför valt ett solskydd som smälter in i fasaden men samtidigt ger den en ytterligare stuns.
Fasad och solskydd = Ett !!!!!!"

www.skanskfonstermiljo.se

- 2010 Bästa bild vinnare Växjö Markisfabrik AB

Den bästa bilden kommer i år från Växjö och från en installation gjord av Växjö Markisfabrik.

Juryns motivering:
"Vad hade detta hus varit utan markiser – olidligt på sommaren, intetsägande och naket. Den avskalade terrassen får ettlyft med markisen.
Tänk dig att sitta på terrassen under de heta sommar månaderna utan markis och pina colada."

www.vaxjomarkisfabrik.se

- 2009 Solskyddspriset vinnare: Alusol AB

Alusol AB från Vinslöv vann Solskyddspriset 2009 - igen!. Denna gång heter objektet Felestad Trading AB i Löddeköpinge och här var utmaningen för Alusol AB att solskydden väl skulle smälta in i fasaden och vara så diskreta som möjligt, att undvika påverkan av ljusinsläpp i lokalerna och att styrningen av solskydden skulle ske med automatik men också med möjlighet till inviduell styrning. Alla dessa krav lyckades Alusol AB med bravur att uppfylla!

www.alusol.se

Juryns motivering:
"Beställare och leverantör har gemensamt lyckats lösa problemet med värmeinstrålningen i fastigheten samt att man har förstärkt fastighetens arkitektur med en väl fungerande solskyddslösning."

Detta bidrag är anmält till Stora Inneklimatpriset 2009 som arrangeras av Slussen.biz i samarbete med Energi- och Miljötekniska Föreningen, Svensk Ventilation och Svenska Kyltekniska Föreningen.

- 2009 Bästa bild vinnare: Sidsjö Persienn & Markis AB

Sidsjö Persienn & Markis AB från Sundsvall tog hem första priset i kategorin Bästa bild 2009. Bilden är tagen på en privat fastighet som ligger väldigt vackert vid en sjö utanför Sundsvall. De sex markiser som Sidsjö Persienn & Markis AB sålt och monterat på detta objekt heter Njord XL. www.sidsjopersiennomarkis.se

Juryns motivering:
"På ett strålande sätt har Sidsjö Persienn & Markis lyckats fånga samspelet mellan produkten, objektet och inte minst naturen som gör att vi i juryn gärna skulle vilja tillbringa många sköna dagar vid denna natursköna idyll."

- 2008 Solskyddspriset vinnare: Alusol AB

Alusol AB från Vinslöv vann Solskyddspriset 2008. Detta genom att på ett innovativt sätt implementera solceller i sina solskärmar på Malmös Musikhögskola. En lösning helt i tiden med andra ord. Priset överlämnades under årets förbundskongress på Stenungsbaden till Christan Ahlborn, vd på Alusol. Extra kul var dessutom att det var deltagarerekord på årets kongress.

www.alusol.se

Jurryns motivering:
"Ett projekt där man tagit hänsyn till samtliga kriterier som motiverar till att man ska vara med och tävla om priset.
Miljöhotet runt om vår jord gör att vi bör tänka i nya banor. Alla förslag som minskar detta hot bör uppmuntras och stödjas. I detta projekt har man lyckats att tillsammans med solskyddet inte bara skärma bort solen utan ta var på den på ett suveränt sett. Kombinationen skärm och solceller har visats vara ett vinnande koncept, inte bara för priset utan också för miljön."

Tillbaka till Medlemsinfo